Kärleksmums!

Hej

I sommras bakade jag & en kompis extremt goda kärleksmums, till familjen! Gud vad jag är sugen på det nu! Tyvärr har jag inte allt för att baka men jag får nöja mig med att ni där ute fär smaka på detta goda receptet, och de blir jag glad av det med!

Jag hade på ett ungefär med allt! Speciellt med ingredienserna till glasyren. Ett tips är att andvända lite minde florsocker.

Ingredienser:

3 ägg
4,5 dl socker
225 g smält smör
2,25 dl mjölk
6,75 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
1,5 msk kakao

Det här behöver du till glasyren:

knappt 4 dl florsocker
4 msk kallt kaffe
4 msk smält smör eller margarin
2 tsk vaniljsocker
1 msk kakao

Det här behöver du till garneringen:

kokosflingor

Så här gör du smeten:

1. Vispa ihop ägg och socker i en stor bunke
2. Smält smöret, låt det svalna tills det blir jummet.
3. Blanda mjölken med det smälta smöret i en annan bunke
4. Häll blandningen med smör och mjölk i bunken med ägg och socker
5. Blanda mjöl med bakpulver, vaniljsocker och kakao och häll det sedan i smeten
6. Blanda väl, tills det inte finns några mjöl-klumpar kvar
7. Smöra en långpanna och häll smeten i den
8. Bred ut smeten ordentligt så att den är jämntjock
9. 250 grader i ungefär 8 minuter, känn med en provsticka om den är klar

Så här gör du glasyren:

1. Smält smöret på svag värme i en kastrull.
2. Blanda i florsocker, vaniljsocker, kakao och det kalla kaffet
3. Rör om till en jämn smet utan klumpar
4. Vänta tills kakan har svalnat lite innan du breder ut glasyren
5. Använd en slickepott för att få den jämnt fördelad över hela kakan



PuSS!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0